Digitale beveiliging voor VIRM-dubbeldekkers | OV-Magazine

2022-09-18 01:48:38 By : Mr. Mike Chen

In opdracht van NS gaat Siemens Mobility 176 dubbeldekkers voorzien van het digitale veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System). De aangepaste voertuigen worden in de periode 2023 – 2027 opgeleverd.

Door de ETCS-Level 2-technologie kan de vervoerder de capaciteit verhogen en tegelijkertijd het energiegebruik en de infrastructurele kosten verlagen. Siemens is gedurende zeven jaar verantwoordelijk voor de ontwikkeling, levering en het onderhoud van het systeem..

Dit maakt onderdeel uit van het Nederlandse Ertms-programma, om de infrastructuur en het materieel te voorzien van de nieuwste treinbeveiligingstechnologie. Op dit moment wordt het treinverkeer beveiligd met het analoge systeem Automatische Trein Beïnvloeding (ATB). Door de implementatie van ETCS wordt de nieuwe infrastandaard digitaal.

Lees ook: ‘De nieuwe infrastandaard is digitaal’

Daarmee voldoet de NS-vloot over een tijdje aan de Europese standaarden voor veilig spoorvervoer. “Dit project is een belangrijke stap in de transformatie van de ruim twintig verschillende nationale systemen voor treinbeveiliging die in Europa worden ingezet”, zegt Andre Rodenbeck, CEO van Rail Infrastructure bij Siemens Mobility.

NS begint de ombouw van zijn treinen met de VIRM-dubbeldekkers. de Sprinter-series SLT en de FLIRT volgen daarna. Nieuwere treinen zoals SNG en ICNG voldoen al aan de veiligheidseisen en krijgen een update of upgrade naar de nieuwste versie.

NS is niet de eerste vervoerder in Nederland die de systemen voorziet van ETCS. In 2020 sloot Arriva een contract af met Stadler om 36 Flirt-treinen te voorzien van het Europese beveiligingssysteem. Deze ombouw moet in 2024 gereed zijn.

In het ov draait ‘duurzaamheid’ vooral om de emissie van voertuigen. Maar meer milieueffecten zijn van belang…

Het Nederlands-Duitse samenwerkingsverband EuregioRail gaat een nieuwe fase in. De partners Euregio, provincie…

De Coradia iLint, de waterstoftrein van Alstom, wordt in Bremervörde in Nedersaksen ingezet op een traject met…

Het ICT Group-consortium bestaande uit ICT Netherlands, InTraffic en Technolution heeft perceel 1 van het…

In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…

Zes jaar geleden vertrok Gerbrand Schutten naar Vlaanderen, om in Antwerpen de 'nieuwe tak van sport' ov te…

Een grote groep treinliefhebbers konden afgelopen weekend voor het eerst kennismaken met de nieuwe de nieuwste…

Van 7 tot 9 juni was in Parijs de Mobility Expo, een beurs voor mobiliteit vooral gericht op alle facetten van…